Пятница, 29.03.2024, 15:42 Приветствую Вас Гость

Каждому по делам его

                                Список награжденных медалью "ХХ-лет РККА" насчитывает 161 кавалер
Меню сайта
Категории раздела
Мои файлы [30]
Наши посетители
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Счетчик
сайт статистики Rambler's Top100
Военные архивы
Подвиг Народа ОБД Мемориал
Обмен банерами

Если Вы хотите разместить у себя банер нашего сайта, то просто скопируйте код из строки.
Наши друзья

Форма входа

Главная » Файлы » Мои файлы

Димитър Списаревски - героически летец от Втората Световна
20.12.2011, 23:25

На 20 декември 1943 г. армада американски бомбардировачи B-24 Liberator се насочва към София, за да бомбардира града. Базираните в Либия американски военновъздушни сили често нанасят удари над Балканите през втората половина на 43-та и особено над България и Румъния. Основната тежест на тези атаки пада върху най-произвежданите американски бомбардировачи за това време "Либерейтър”-ите. През онзи 20 декември пореден дъжд от бомби ще се изсипе над София. На летище "Божурище” е подадена тревога и веднага се вдигат българските изтребителни орляци. Това ще е първият и последен боен полет на един 27-годишен поручик – името му е Димитър Списаревски.


Димитър Списаревски

Боят над София се води на 6 000 м височина. Балканите са много опасни за бомбардиране. това се дължи на българските и румънски пилоти, всички обучавани в най-добрата военновъздушна школа в света – тази на Luftwaffe. "Либерейтър”-ите вече нямат слава на непобедими, особено след провала им в Плоещ, в операция "Приливна вълна”. Те са леки и маневрени, но много лесно се запалват поради разположението на резервоарите им – наричали са ги "летящите ковчези”. Над Плоещ румънците свалят 178  "Либерейтър”-а. Българските летци знаят за тази битка през август и са особено настървени към летящите крепости. Те управляват "Месершмит”-и Bf9 Messerschmidt Bf9 най-добрата немска летяща машина през Втората световна война.

Въздушният бой над София е изключително лют. Един от самолетите в българския орляк обаче не успява да излети навреме. Това е самолета на Списаревски. Той е принуден да се качи на резервна машина и се включва със закъснение в битката. нашите вече са заели необходимата бойна конфигурация. Издигайки се на тяхната височина, Списаревски попада на директния обстрел на американските изтребители, които пазят бомбардировачите. самолетът на Списаревски е надупчен, но той продължава полета и се насочва към групата от 16 "Либерейтър”-а. Водачът им се опитва да маневрира, но Димитър Списаревски директно се врязва в него. Бомбардировачът се разцепва във въздуха, спасява се само опашният стрелец. Българският самолет също избухва във пламъци, пада, а поручик Списаревски загива. посмъртно е награден с Кръст за храброст и е произведен в чин капитан. Това е първият "жив таран” в родната бойна авиация.


Димитър Списаревки (втори отляво долни ред) и неговите другари

Разбира се, ефективността на "живия таран” може дълго да се дебатира. Да загинеш при първия си боен полет е малшанс, а някои биха казали злорадо – неопитност. но при защитата на Родината по време на война, това е най-висшия израз на боен дух, акт, който респектира противника и действа мобилизиращо на другарите.


Категория: Мои файлы | Добавил: MataHari | Теги: България, воздушный таран, Димитър Списаревски
Просмотров: 2237 | Загрузок: 0 | Комментарии: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 1
1 avtoexperts  
0
Для того чтобы получить ответы на интересующие вопросы зайдите на наш сайт http://expert-mo.com/

экспертиза автомобиля московский
оценщик щелково
автотехническая экспертиза лыткарино
независимая оценка люберцы
оценщик звенигород
экспертиза автомобиля ржавки
оценщик зарайск
оценщик софрино
независимая оценка лобня
авто экспертиза подольск

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Sledopit © 2024 Бесплатный хостинг uCoz