Димитър Списаревски - героически летец от Втората Световна
20.12.2011, 23:25
На20 декември 1943 г. армада
американски бомбардировачи B-24 Liberator се насочва към София, за
да бомбардира града. Базираните в Либия американски военновъздушни сили често
нанасят удари над Балканите през втората половина на 43-та и особено над
България и Румъния. Основната тежест на тези атаки пада върху
най-произвежданите американски бомбардировачи за това време "Либерейтър”-ите.
През онзи 20 декември пореден дъжд от бомби ще се изсипе над София. На летище
"Божурище” е подадена тревога и веднага се вдигат българските изтребителни
орляци. Това ще е първият и последен боен полет на един 27-годишен поручик –
името му е Димитър Списаревски.
Димитър Списаревски
Боят над София се води на 6 000 м височина.
Балканите са много опасни за бомбардиране. това се дължи на българските и румънски
пилоти, всички обучавани в най-добрата военновъздушна школа в света – тази на Luftwaffe. "Либерейтър”-ите вече нямат слава на непобедими,
особено след провала им в Плоещ, в операция "Приливна вълна”. Те са леки и
маневрени, но много лесно се запалват поради разположението на резервоарите им
– наричали са ги "летящите ковчези”. Над Плоещ румънците свалят 178 "Либерейтър”-а. Българските летци знаят за
тази битка през август и са особено настървени към летящите крепости. Те
управляват "Месершмит”-и Bf9 MesserschmidtBf9 най-добрата немска летяща
машина през Втората световна война.
Въздушният бой над София е изключително лют. Един от самолетите в
българския орляк обаче не успява да излети навреме. Това е самолета на
Списаревски. Той е принуден да се качи на резервна машина и се включва със
закъснение в битката. нашите вече са заели необходимата бойна конфигурация.
Издигайки се на тяхната височина, Списаревски попада на директния обстрел на
американските изтребители, които пазят бомбардировачите. самолетът на
Списаревски е надупчен, но той продължава полета и се насочва към групата от 16
"Либерейтър”-а. Водачът им се опитва да маневрира, но Димитър Списаревски
директно се врязва в него. Бомбардировачът се разцепва във въздуха, спасява се
само опашният стрелец. Българският самолет също избухва във пламъци, пада, а
поручик Списаревски загива. посмъртно е награден с Кръст за храброст и е
произведен в чин капитан. Това е първият
"жив таран” в родната бойна авиация.
Димитър Списаревки (втори отляво долни ред) и неговите другари
Разбира се, ефективността на "живия таран” може дълго да се дебатира. Да
загинеш при първия си боен полет е малшанс, а някои биха казали злорадо –
неопитност. но при защитата на Родината по време на война, това е най-висшия
израз на боен дух, акт, който респектира противника и действа мобилизиращо на
другарите.